L’IEEC i el programa ‘Joves i Ciència’ porten el món de l’espai i els satèl·lits a joves catalans
El projecte ‘NewSpace: Petits satèl·lits per canviar el món’ va submergir a 10 joves de 4t d’ESO en el món de l’espai durant dues setmanes (del 25 de juny al 7 de juliol). La iniciativa, que forma part del programa de foment de vocacions científiques ‘Joves i Ciència’ de la Fundació Catalunya La Pedrera, té per objectiu proporcionar una visió global de les oportunitats que ofereix l’espai i les diverses aplicacions dels nanosatèl·lits a través de tot un seguit de tallers, xerrades i activitats.
Un equip de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC) va acompanyar als estudiants en tot moment en aquesta experiència, organitzada enguany al centre MónNatura Pirineus. L’activitat s’emmarca en l’eix de Talent i Societat de l’Estratègia NewSpace de Catalunya impulsada per la Generalitat de Catalunya, i ha comptat amb la col·laboració de la Fundació i2CAT i l’associació GoSTEM.
Així, el primer bloc del projecte va permetre als participants explorar el NewSpace i l’observació de la Terra, amb una presentació sobre l’Estratègia NewSpace de Catalunya i coneixements bàsics sobre les càmeres i sensors per a l’observació de la Terra, així com sobre les diverses plataformes i satèl·lits que s’utilitzen.
La setmana va continuar amb un taller del Servei de Sistemes d’Informació Geogràfica i Teledetecció (SIGTE) de la Universitat de Girona on es van mostrar casos d’ús reals d’observació de la Terra i es van introduir eines i recursos relacionats. Per finalitzar aquesta part, l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC) va dur a terme un taller amb diverses activitats d’observació de la Terra utilitzant eines que es fan servir al mateix Institut.
El segon bloc del programa es va dedicar a les comunicacions amb una presentació de les seves aplicacions i tecnologies a banda de sessions pràctiques amb Internet de les Coses (IoT, per les seves sigles en anglès) i sistemes de navegació per satèl·lit (GNSS). Els participants van aprendre conceptes com la triangulació i es van connectar amb una constel·lació de satèl·lits reals.
El tercer bloc va centrar-se en dissenyar, construir, verificar i llançar dues missions ‘anàlogues’ (simulacions de missions en condicions reals) de nanosatèl·lits amb objectius diferents. Els participants van aplicar els coneixements adquirits durant els dies anteriors per poder llançar un High Altitude Balloon (HAB) amb tots els seus subsistemes.
Després d’analitzar les dades del vol de la sonda i extreure’n les conclusions adients, els participants van presentar el seu projecte amb els resultats obtinguts. Van compartir també les seves experiències i aprenentatges davant dels companys i companyes dels altres projectes de Joves i Ciència, famílies i el personal docent i de recerca.
Durant l’estada, l’alumnat també va gaudir de xerrades de diverses associacions i entitats, com SPASCAT, SENER, WIA-Europe Barcelona, Cosmic Research i Hypatia Mars Association, entre moltes altres.
Aquí acaba la primera fase del projecte Joves i Ciència per a aquests estudiants. L’estiu vinent gaudiran d’una estada en un centre d’investigació a Catalunya per continuar descobrint el món de la recerca en l’àmbit aeroespacial.